Author Topic: eenmalige uitkering invaliditeit  (Read 6067 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gil en Mo

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 1
eenmalige uitkering invaliditeit
« on: 7 June 2010, 14:04:00 »
Goedemiddag,

Mijn man heeft (bijna) 3 jaar geleden een ongeval op het werk ondergaan. Hierbij is er blijvende invaliditeit ontstaan. We hebben een advocaat en zijn met Fortis in onderhandeling. De schuld is wel erkend door Fortis.

Zijn werkgever had een ongevallenverzekering voor zijn personeel. Deze was op basis van vastgestelde percentages en na een keuring is deze ook al uitgekeerd. We hebben dara best veel belasting over moeten betalen. Nu ik belastingaangifte 2009 moet doen en gebruik maak van een vooraf ingevuld formulier wordt dit bedrag meegerekend als inkomen. Gevoelsmatig zit dit niet goed maar diverse telefoontjes naar de belastingdienst kom ik niet verder, want zij blijven aangeven dat dit inkomen is. Weet iemand raad??

alvast bedankt!

groeten,
mo

cloggie1

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 2
Re: eenmalige uitkering invaliditeit
« Reply #1 on: 18 June 2010, 12:46:12 »
 :( :(
Sorry nee geen flauw idee.
Staat ons dus t.z.t.ook nog te wachten.
Sterkte en groetjes,
cloggie1

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 487
Re: eenmalige uitkering invaliditeit
« Reply #2 on: 1 July 2010, 10:28:40 »
U hebt als het goed is van de Ongevallenverzekeraar een schrijven ontvangen waaruit blijkt hoe de uitkering tot stand is gekomen, zoals het van toepassing zijnde percentage blijvende invaliditeit, de verzekerde som alsmede een bruto naar netto berekening. Als het goed is heeft de Ongevallenverzekeraar de loonbelasting over deze uitkering al ingehouden (ik ga er van uit dat over de ongevallenuitkering wel loonbelasting verschuldigd is).

De loonbelasting is in feite een voorheffing op uw Inkomstenbelasting. Om de Inkomstenbelasting te bepalen vult u op de aangifte de ontvangen bruto loon/uitkeringsbedragen in en tevens de al betaalde loonbelasting. In feite hoeft u dan niets te vrezen, tenzij alle ontvangen bruto bedragen bij elkaar opgeteld van een zodanige hoogte zijn dat u naar een hogere belastingschijf wordt geplaatst.

Dan krijgt u alsnog een naheffing!


Met vriendelijke groet,

Johannes de Bruin
Letselschade Haaglanden