Author Topic: Benzenen en toluenen  (Read 3571 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cvanrijswijk

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 1
Benzenen en toluenen
« on: 4 January 2010, 13:47:31 »
Hallo;
Wat mij frustreert is het volgende.
Hoeveel ex-militairen zullen er nu gecompenseerd worden voor een mogelijke aandoening, die ze opgelopen hebben door contact met vluchtige aromaten, die in het zgn. PX10 zaten.
Ik heb nl. ook een kwaadaardige aandoening aan mijn beenmerg, wat ook door de benzeen komt. Ook is bekend, waar en wanneer ik hiermee in aanraking ben geweest, maar denk maar niet, dat ik bij het bedrijfsleven een claim kan indienen.
Of het is verjaard, of het is de schuld van een vorige werkgever, of ik heb thuis  "iets " gedaan???
Zelfs als ik aanklop bij bureau beroepsziekten van FNV heb ik het gevoel, dat ze de zijde van de werkgevers kiezen. Of ze sturen je weer van het kastje naar de muur.
Zolang ik nog zgn. volledig werk, geen inkomsten derf, doen ze niets voor mij.
Men vergeet echter, dat ik door mijn aandoeningen niet meer optimaal functioneer, dus nooit enige financiele verbetering zal krijgen. En dan moet ik mijn werkgever dankbaar zijn, dat hij me nog in dienst houdt. Misschien zijn ze daartoe wel verplicht,
anders krijgen ze de claims natuurlijk.
Dus dat een militair met dezelfde aandoening als ik, opgelopen door eigenlijk dezelfde stoffen, zijn hand op kan houden, om ca. 100000 euro te vangen is voor mij
zwaar frustrerend.
Is dit probleem u wel eens voorgelegd, dat er in de jaren 60 en 70 op diverse chemische laboratoria nog gul met de benzenen en toluenen werden gesmeten zonder degenlijke afzuiging. Of met gechloreerde koolwaterstoffen. Diverse beroepscollega's overleden aan leukemieen, of leden aan NON-Hodgkin ( asfaltindustrie ), epilepsie.
 Organoleptisch bodemonderzoek bij ondergrondse opslagtanks voor huisbrandolie en benzinetanks. Om de huisbrandolie beter te laten ontvlammen werden er de vluchtige aromaten bij gedaan.
Asfaltindustrie: Alifatische en aromatische koolwaterstoffen met daarin diverse afgeleide benzenen, zoals trimethylbenzeen.

Gegroet, CvR

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 487
Re: Benzenen en toluenen
« Reply #1 on: 25 May 2010, 15:28:19 »
Ik las uw casus.

Mij zijn de door u genoemde omstandigheden niet bekend of gemeld. Wat u naar voren brengt zal diepgaand onderzoek vergen. Niet alleen naar de werking van de door u genoemde toxicologische stoffen op uw lichaam maar ook of u bewijzen kunt dat er veelvuldig en onbeschermd met deze gifstoffen werd gewerkt. Voorts loopt u tegen de omstandigheid aan dat er vele jaren zijn verlopen en het maar de vraag is of er een medicus nu (!!) na een aantal decennia gefundeerd op schrift wil zetten dat uw gezondheidsklachten zijn terug te voeren tot vele jaren geleden (er zijn ook mensen die uw klachten hebben maar nimmer met toxicologische stoffen hebben gewerkt).

U loopt dus tegen diverse bewijsproblemen aan en hoge onderzoekskosten.

Misschien is het zinvol dat u een soort vereniging opricht en via de media aandacht vraagt voor deze problematiek. Zo zijn, gelijk PX 10, vele gevallen uiteindelijk toch nog verder onderzocht.


Johannes de Bruin