Author Topic: Uitzending Radar en letselschade  (Read 4513 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 487
Uitzending Radar en letselschade
« on: 4 November 2009, 15:16:12 »
Maandagavond 2 november 2009 heb ik met afschuw gekeken naar de uitzending van Radar over letselschade en de Gedragscode Letselschade.

Mevrouw Hetzenberg van Radar haalt twee slachtoffers in beeld, we krijgen een eenzijdig verhaal te horen. Voort interviewt zij de directeur van het Verbond van Verzekeraars en stelt vragen vanaf haar papiertje zonder door te vragen. Ergens in het publiek zit een medewerker van de Ombudsman Schade en een parlementslid die ad hoc even een vraag mogen beantwoorden. De directeur van het Verbond van Verzekeraars zit zichtbaar te liegen. Ik had deze man graag het vuur aan de schenen gelegd. Gevraagd waarom verzekeringsmaatschappijen zoals Medirisk, CentraMed, VVAA, NoordHollandsche van 1816, ZLM, Fortis Coorporate Insurance een keihard en onmenselijk slachtofferbeleid voeren bij letselschade en hun daaraan gelieerde expertisebureau's zoals Buro Van Dijk, Assuraad en GRM Expertises om er maar een paar te noemen.

OP internet en op deze website (bij downloads) zijn twee uitvoerige rapporten gepubliceerd door de Ombudsman (Letselschade: onderhandelen met het mes op tafel + Overleven in de medische letselschadepraktijk). Hierin is door middel van grootschalig onderzoek aangetoond dat een aantal verzekeraars en hun letselschadeburo's zich schandalig gedragen en opstellen. Met name de medisch adviseurs van die maatschappijen krijgen er behoorlijk van langs (en wat mij betreft wordt het hoog tijd dat het Regionaal Medisch Tuchtcollege deze medische maffiabende haar dokterstitel ontneemt!).

Mevrouw Hetzenberg krijgt naar de DSB affaire sterallures. Nu meent zij ook in vijf minuten een ingewikkeld vraagstuk dat de letselschade nu eenmaal is even aan de orde te stellen, zonder enige goede voorkennis en/of voorbereiding.

Alsof dat niet genoeg is komt dominee Smit, voormalig gefrustreerd predikant, in hoedanigheid van directeur Slachtofferhulp Nederland (help), gefinancierd door de belastingbetaler in beeld en hij meent inmiddels een expert op het terrein van de letselschadepraktijk te zijn alhoewel, mede gezien zijn achtergrond, nog nooit 1 letselschadezaak heeft behandeld en afgewikkeld.

De wereldpolitieke verhouding zijn niet in 5 minuten met flitsende tv beelden uit te leggen. Evenmin de letselschaderegeling. Ik heb dan ook met walging naar Radar jongstleden maandag gekeken. Men moest eens weten hoeveel belangrijke spelers zich bewegen in de letselschaderegeling en hoe belangrijk het is om achter de schermen met de verzekeraar een schikking te treffen waarbij soms op het scherp van de snede wordt onderhandeld. Het geschreeuw van mevrouw Hertzenberg en de prediker de heer Smit hebben we daarbij niet nodig, integendeel, schoenmaker houd je bij je leest.

Johannes de Bruin
Directeur Letselschade Haaglanden
4 november 2009

puck

  • Guest
Re: Uitzending Radar en letselschade
« Reply #1 on: 6 November 2009, 01:59:23 »
ik heb de uitzending wat later bekeken, maar ik vind het wel een hap-slik onderwerp geworden.
een tgv gaat nog langzaam vergeleken met de snelheid van dit onderwerp.
misschien is radar ook niet het programma om dit goed uit te werken, want de drive zoals bij DSB is niet terug te vinden

zembla moest maar eens een vervolg maken en dan de politiek erbij slepen.
tenslotte laten zij ons in de steek, door geen wetgeving te maken.
dat gezeur over een overleg met de verzekeraars onderling moet drie jaar duren; zelden hoor je grotere smoezen.

 

melissa

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 37
Re: Uitzending Radar en letselschade
« Reply #2 on: 23 November 2009, 23:29:36 »
Wat onbegrijpelijk is is de conclusie waarom de twee voorbeelden gedurende de 3 c.q. 11 jaar van procederen kennelijk geen deugdelijke juridische en psychologische bijstand hebben gekregen om juist verder te strijden ipv dusdanig moe te worden dat de strijd genoodzaakt wordt gestaakt. Dit heeft niets met 'opluchting' te maken zoals die mevrouw kenbaar maakte. >:(