Author Topic: Oproep aan alle Krijgsmacht millitairen (oud gedienden)  (Read 5215 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 487
Oproep aan alle Krijgsmacht millitairen (oud gedienden)
« on: 4 December 2008, 19:51:07 »
Op 4 december 1980 verscheen een vernietigend rapport van een Commandeur Arts over het werken met PX 10.

Defensie meldt dat daarna er maatregelen zijn getroffen om te voorkomen dat onbeschermd met PX 10 werd gewerkt door de Krijgsmacht.

Opvallend is dat een aantal van onze clienten juist in de jaren tachtig nog steeds onbeschermd hebben gewerkt met PX 10 en daardoor ziek zijn geworden of overleden.

Van groot belang is dan ook mijn oproep aan allen die het aangaat mij te berichten of men na 1980 tot wanneer (gaarne volledige periode aangeven) toch onbeschermd heeft gewerkt met PX 10, bij welk Krijgsmachtonderdeel/Kazerne.

Voorts of men er op is geattendeerd dat men niet onbeschermd met PX 10 mocht werken.

Uw antwoord dient uw zieke en/of uw overleden maten!


Jan de Bruin
Letselschade Haaglanden
lsb.haaglanden@wxs.nl

NB: Op 15 januari 2009 houdt Letselschade Haaglanden een bijeenkomst PX10 voor militairen en nabestaanden. Zie voor aanmelding de homepage van deze website

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 487
Re: Oproep aan alle Krijgsmacht millitairen (oud gedienden)
« Reply #1 on: 9 December 2008, 14:20:47 »
Beste heer de Bruin,
 
 
Ik wil bij deze even reageren op uw oproep van 4 december op het letselschadeforum.
Van 1981 tot 1985 heb ik gediend bij het Korps Mariniers op de van Ghentkazerne
te Rotterdam en de van Braamhouckgeestkazerne te Doorn.

In deze periode ben ik regelmatig onbeschermd in contact gekomen met PX10.
"Ons" was niets bekend over de schadelijke stof PX10, zijn er ook nooit op geattendeerd
en er zijn nooit enige beschermende maatregelen getroffen.

In de donkere kelders van de van Ghentkazerne stonden de PX bakken open en bloot,
geen ventilatie, geen handschoenen, geen mondbescherming...niets.

Op de van Braamhouckgeestkazerne waren de omstandigheden misschien iets beter,
omdat er een deur open kon. Ook hier verder geen beschermende maatregelen.
Ik zal aan mijn "maten" vragen of zij misschien nog foto's hebben, in ieder geval zal ik ze
informeren over uw oproep.
 
In 1984, tijdens mijn diensttijd is er bij mij de ziekte van Hodgkin geconstateerd. Ik heb
hiervoor chemokuren en bestralingen gehad, ben er gelukkig goed doorheen gekomen.
Jammer genoeg heb ik verleden jaar een zware hartoperatie moeten ondergaan, omdat
de bestralingen indertijd mijn vaten en aders hebben beschadigd. 5 by-passes en 2 nieuwe
hartkleppen ben ik rijker.
 
Ik wil u verder bedanken voor uw inzet en strijdvaardigheid. Zeker voor de mensen die een
dierbare hebben verloren. 
 
 
Met vriendelijke groet,
 
 
Rik B.



quatra

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 4
Re: Oproep aan alle Krijgsmacht millitairen (oud gedienden)
« Reply #2 on: 12 December 2008, 22:44:54 »
Ik heb van 4 september 1969 (lichting 69/5) tot 31 mei 1971 bij de Mariniers gediend (marinenummer 72993). PX10 was gebruikelijk omn je persoonlijke wapen schoon te maken na de schietbaan of oefeningen.
Ik was toendertijd ook Chemisch en Medisch Analist. Ik wist toendertijd niet dat PX10 benzeen- of tolueeenachtige stoffen bezaten en dat er toen al serieuze twijfels wat de veiligheid betrof.
Cyclische bezeenkernen zijn altijd al verdacht geweest (Bayer & BASF) wat genetische effecten betreft.
Wat het MinDef, en, natuurlijk, ignorante, maar toch wel verantwoordelijke, amateurs in de Eerste & Tweede Kamer betreft, een rustige en onbewogen Kerstmis toegewenst.
Ik had wacht op 26/12/69, de verjaardag van m'n Vader en t'was koud!
Dank u wel vaderland!



 
 
 

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 487
Re: Oproep aan alle Krijgsmacht millitairen (oud gedienden)
« Reply #3 on: 15 December 2008, 22:10:23 »
Op 4 december 1980 verscheen een vernietigend rapport van een Commandeur Arts over het werken met PX 10.

Defensie meldt dat daarna er maatregelen zijn getroffen om te voorkomen dat onbeschermd met PX 10 werd gewerkt door de Krijgsmacht.

Opvallend is dat een aantal van onze clienten juist in de jaren tachtig nog steeds onbeschermd hebben gewerkt met PX 10 en daardoor ziek zijn geworden of overleden.

Van groot belang is dan ook mijn oproep aan allen die het aangaat mij te berichten of men na 1980 tot wanneer (gaarne volledige periode aangeven) toch onbeschermd heeft gewerkt met PX 10, bij welk Krijgsmachtonderdeel/Kazerne.

Voorts of men er op is geattendeerd dat men niet onbeschermd met PX 10 mocht werken.

Uw antwoord dient uw zieke en/of uw overleden maten!


Jan de Bruin
Letselschade Haaglanden
lsb.haaglanden@wxs.nl


NB: Op 15 januari 2009 houdt Letselschade Haaglanden een bijeenkomst PX10 voor militairen en nabestaanden. Zie voor aanmelding de homepage van deze website