Author Topic: Verpleeghuis ernstig in gebreke, ernstig letsel  (Read 3683 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 487
Verpleeghuis ernstig in gebreke, ernstig letsel
« on: 4 November 2008, 10:23:18 »



 
   


Verpleeghuis WZH Prinsenhof
Gravin Juliana van Stolberglaan 1
2263 AA Leidschendam
T.a.v. De Directie

   





Den Haag,   4 november 2008
Ons kenmerk:   FH RB 080928/1211PS
Uw kenmerk :   Ongeval mevrouw A.V.K.    





Geachte Directie,

Tot mij wendde zich (de familie van) mevrouw A.V.K. met het verzoek haar belangen te behartigen aangaande de ongevallen op 11 september 2008 respectievelijk 28 september 2008.

Mag ik u verzoeken zich voor de verdere afwikkeling van deze zaken met mij te verstaan?

U bent door de dochter mevrouw S. R. V.K. bij brieven van 19 oktober 2008 + 20 oktober 2008 hiervan in kennis gesteld. Beide brieven gelieve u als een formele aansprakelijkstelling aan te merken.

De familie van cliënte heeft nadrukkelijk bij u aangegeven dat cliënte valgevaarlijk zou zijn en
afgesproken werd dat er een sensor zou worden geplaatst zodat het dienstdoende personeel een alarm-signaal krijgt als cliënte het bed zou verlaten.

Op 11 september 2008 vergat WZH Prinsenhof een sensor aan te zetten zodat een valpartij van cliënte niet werd opgemerkt en zij gedurende de nacht drie uren op een koude vloer heeft gelegen.

Op 28 september 2008 was WZH Prinsenhof wederom vergeten het alarm aan te zetten. Door deze toerekenbare nalatigheid ontging het personeel het derhalve dat cliënte het bed verliet en kwam cliënte ten val met haar hoofd tegen een stenen muur, waarbij zij zeer ernstig hersenletsel opliep en een aantal uren, zeer waarschijnlijk buiten bewustzijn, op de grond heeft gelegen.

Tot overmaat van ramp, nadat na enkele uren men cliënte aantrof op de vloer met zichtbaar ernstig hersenletsel, verplaatste het dienstdoende personeel cliënte zonder overleg met een arts. Een later gearriveerde arts stelde ernstig hersenletsel vast en directe behandeling door een ziekenhuis waar cliënte geopereerd zou moeten worden vanwege een haematoom (bloedprop) in de hersenen. Vanwege de leeftijd van cliënte werd door de neuroloog van het Medisch Centrum Haaglanden besloten deze haematoom niet te verwijderen. Dit heeft ongetwijfeld verstrekkende consequenties.

Cliënte was absoluut niet aanspreekbaar, zelfs toen haar echtgenoot en haar dochter arriveerden om  9.30 uur! Ook de later gearriveerde arts en het ambulancepersoneel (die verbijsterd waren en niet wisten wat ze zagen), kunnen dit bevestigen.

Gezien voorts de ernst van het letsel is het derhalve zeer onwaarschijnlijk dat cliënte bij het aantreffen om 09.15 uur aanspreekbaar was.

De mededeling in uw rapport terzake het valincident gevoegd bij uw brief van 10 oktober 2008 dat cliënte aanspreekbaar was, op de been werd geholpen en meeliep naar haar bed, zodat haar hoofd kon rusten, is dan ook van een ongekende en verontrustende onjuistheid.

Cliënte was voornemens in relatief gezonde conditie in uw Verzorgingsinstelling nog een aantal jaren van haar oude dag te kunnen genieten. Thans ligt cliënte fulltime in bed, is niet aanspreekbaar en spreekt wartaal.

Gaarne verneem ik of uw Instituut is verzekerd tegen het risico van wettelijke aansprakelijkheid in welk bevestigend geval ik gaarne de naam van uw aansprakelijkheidsverzekeraar + polisnummer verneem.

Voorts verzoek ik u dit schrijven, maar ook de overige correspondentie in uw bezit, aan verzekeringsmaatschappij ter verdere behandeling door te zenden.

Ik zie uw berichten met belangstelling tegemoet.




Met vriendelijke groet,

Johannes de Bruin
Directeur Letselschade Haaglanden
(niet op vrijdag aanwezig)