Author Topic: Re: benzeen en mınısterıe van Defensıe (PX 10)  (Read 4517 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 1
Re: benzeen en mınısterıe van Defensıe (PX 10)
« on: 2 October 2008, 14:05:04 »
Ik heb van 1973 tot 1993 gevaren bij de onderzeedienst als torpedomaker (later als WDW) en ben met dit middel in contact geweest in de jaren 70 en 80, het werd ook daar gebruikt als ontvettingsmiddel, ik ben 54 jaar en inmiddels met FLO, heb (nog) geen klachten die er op wijzen deze vreselijke ziekte onder de leden te hebben.
Bij deze doe ik een oproep aan alle oud torpedomakers die gedurende deze periode op de onderzeeboten hebben gevaren, ook wij zijn in aanraking geweest met dit ontvettingsmiddel, denkende aan het verwijderen van de beschermlaag op de oude MK 8 torpedo's en het schoonmaken van de binnenkant van de torpedobuizen nadat er mee geschoten was, meld je aan ook al heb je (nog) geen gezondheidsklachten.
Hoe meer er over bekend wordt des te beter, ik weet ook dat dit middel veel gebruikt werd door heel de boot en door veel bemanningsleden.

een oud torpedomaker

Jack

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 2
Re: benzeen en mınısterıe van Defensıe (PX 10)
« Reply #1 on: 29 October 2008, 17:39:04 »
Hoi Gerrit,

Ik ben als wdw in dienst geweest van 1983 tot 1992 bij de onderzeedienst.
Nu ik deze berichten lees begin ik me te beseffen dat ook ik waarschijnlijk slachtoffer ben geworden.
In 2002 storte ik volledig in, ik haalde adem en mijn hart klopte nog maar verder was alles weg, artsen wisten niet wat er aan de hand was. Na vele onderzoeken bleek ik OMS (opsoclonus myoclonus syndroom) te hebben. Dit is een virus welke de hersen aantast en kan beschadigen. Na 3 keer een half jaar in het revalidatiecentrum gelegen te hebben, en diverse malen in het ziekenhuis te hebben gelegen zit ik nu in de WAO en ben volledig rolstoel gebonden omdat mijn hersenen geen signalen meer ontvangen en uitzenden vanuit de hersenen. Dit virus kan zich in een later stadium ontpoppen als een tumor. Gelukkig nu alleen nog maar de rolstoel, welke mijn leven totaal heeft veranderd, een hoge functie bij een burger bedrijf en nu thuis. Wat is het volgende ?

Groeten Jack Siegers